donderdag 20 oktober 2016

Karonga, 8ste en 9de dag

Mijn achtste dag in Karonga, dinsdag, was de leukste dag tot zover: 's morgens bij aankomst Ngara verrast door zingende kinderen en super enthousiaste leerkrachten. Geen bange, angstige kinderen voor de camera tijdens de registratie, maar kinderen die duidelijk te horen hadden gekregen wat ze te wachten stond. Uitgelaten vrolijk renden ze naar het Learning Centre om geregistreerd te worden voor 'het werken met computers' (zoals de leerkrachten hen vertelden). En de kinderen werden beloond, want deze school presteerde het om op woensdag maar liefst 222 kinderen daadwerkelijk met de iPads te laten werken! Een fantastische prestatie en zeker als je bedenkt dat het de eerste dag is dat ze open zijn.

Op woensdag heb ik meegeholpen op Matinkhula om de kinderen te registreren. Net als Ngara is dit een nieuwe school in ons project. Het lukte om alle aanwezige kinderen van Standard 1 en 2 geregistreerd te krijgen, maar omdat het tempo laag lag, duurde het tot ver in de middag voor deze klus geklaard was.

Omdat ik verder niet meer bij andere scholen langs hoefde, kwam ik voor het eerst sinds ik in Karonga was al rond 16.00 uur terug bij mijn lodge: tijd dus (eindelijk) voor een kleine wandeling langs het meer. Ik kwam er al snel achter dat het strand in Noordelijke richting flink vervuild was met olieresten en na een kilometer lopen was ook de vervuiler snel gevonden, want er bleek daar een klein fabriekje te staan dat met een grote afvalpijp blijkbaar zijn vuil rechtstreeks in Lake Malawi afvoert. Ik heb het zwemmen dus maar achterwege gelaten .....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten