woensdag 13 juli 2016

Leerkrachten in Malawi

Elke week verbaas ik mij weer hoe leerkrachten hier hun geld verdienen (al verdienen ze niet veel); regelmatig kom ik op scholen waar alle kinderen, en dat zijn er vaak twee- tot drieduizend, buiten spelen terwijl de leerkrachten in een kring staan te 'vergaderen'. In Nederland zou het totaal ondenkbaar zijn om in de tijd dat de kinderen op school zijn een vergadering te hebben. Hier vindt men dat heel gewoon, ondanks het feit dat de schooldagen zo kort zijn.... inderdaad: hoewel de meeste kinderen maar 3 tot 4 uur op school zijn, wil dat dus niet zeggen dat ze 3 tot 4 uur les krijgen.

In de afgelopen drie weken zijn er weer vreselijke voorbeelden bijgekomen: de kinderen moesten 'exams' doen en de leerkrachten trekken daar twee hele weken voor uit. Het trieste is echter dat er slechts enkele kinderen per keer getest kunnen worden, waarbij de rest zich maar buiten moet vermaken.... en deze week spande helemaal de kroon, want leerkrachten zijn druk met het schrijven van de resultaatkaarten en dat wordt natuurlijk onder lestijd gedaan, dus de kinderen... je snapt het al, moeten zich maar weer buiten vermaken.

Gelukkig zie ik ook 'andere leerkrachten', die wel degelijk bezig zijn met lesgeven, maar een groot deel zie ik toch vaak buiten in het zonnetje zitten met een kopje thee...
Grappig is wel dat het 'vertellen hoe leerkrachten in Nederland werken en dat wij alleen buiten lestijd vergaderen, nakijkwerk doen en rapporten schrijven' leerkrachten hier aan het denken zet. Op twee van mijn scholen besloot men om tijdens de 'exams' in elk geval het Learning Centre open te houden, zodat leerlingen die niet getest werden, op de iPads konden werken: leerkrachten vonden het beter dat de leerlingen met leren bezig waren dan alleen maar buiten spelen en wachten tot ze aan de beurt waren voor hun test... een kleine overwinning, maar ik hoop natuurlijk volgend jaar meer schoolteams te beïnvloeden zodat ze de lestijd van de kinderen beter gaan benutten.

En, oh ja, vandaag de eerste leerling ontmoet (op één van de Blantyre scholen) die het hele programma op de iPad voor Standard 1 met succes doorlopen had en dus een diploma verdiend heeft voor het behalen van alle certificaten voor alle onderwerpen. Hij was, terecht, erg trots!

1 opmerking: