zondag 10 september 2017

Addis Ababa 10 jaar geleden

Inmiddels ben ik een week in Ethiopië en begin ik me meer thuis te voelen in Addis. In de afgelopen week heb ik o.a. een aantal uren Amhaarse les gehad en heb ik wat meer info ontvangen over wat er zoal verwacht wordt van mij in Gilgel Beles. Op woensdag heb ik voor het eerst Tesfaw ontmoet en werd duidelijk dat mijn reis naar Gilgel met bijna een week uitgesteld zou worden. Volgende week woensdag reist hij met mij mee en de dag erna zal hij daar een workshop gaan verzorgen.

Mijn ICO-programma wijzigde van dag tot dag en bestond helaas vooral uit 'wachten'. Vervelend was daarnaast dat ik vanaf dinsdag met een flinke migraine-achtige hoofdpijn rondliep. Eén van de dingen die maar niet van de grond kwam, was het 'shoppen': òf er was geen tijd, òf er was geen auto/driver om met mij naar de stad te gaan. Uiteindelijk werd alles opnieuw ingepland op vrijdag, maar het bezoek aan immigratie en het feit dat de driver een verzekeringspolis op moest halen, gooide roet in het eten. Gelukkig wees hij me wel een aantal shops aan, waar ik naar toe zou kunnen gaan, zodat ik mij voornam dit op zaterdag zelf te gaan doen.

Hoewel ik al wel met twee andere volunteers kleine uitstapjes had gemaakt, had ik nog niet echt 'vrij rond gelopen' in Addis: één uitstapje was slechts een wandeling naar een restaurant vlakbij het VSO-kantoor en de andere wandeling was 500 meter in de stad naar een Telecombedrijf.
Zaterdag ging ik dus voor het eerst zelf op stap: lopen naar Meskel-square, een groot plein midden in Addis (zo'n 5 km vanaf mijn hotel), waar ik ongeveer 10 jaar geleden mijn reis naar de Mursi begon.

  

De linker foto laat Meskel-square zien 10 jaar geleden, toen Ethiopië het jaar 2000 inging. De rechter foto toont Meskel-square zoals het er nu uitziet: Ethiopië op weg naar de jaarwisseling van 2009 naar 2010. De jaartelling loopt hier 8 jaar achter op onze jaartelling, zodat ik de kans krijg nogmaals het Nieuwjaarsfeest van 2010 te gaan beleven; deze keer in wit, want Nieuwjaar in Ethiopië wordt massaal in witte kleding gevierd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten