vrijdag 27 januari 2017

Onderzoek naar Special Needs Children in UT

De derde en de vierde week waren drukke weken, waarin zowel de Literacy Pilot van start ging op Kanyimbo als het onderzoek naar de Special Needs kinderen plaats vond. Bovendien kwam donor RNE met de Noorse ambassador en één van de Schotse schoolinspecteurs in Dedza op bezoek.

De lancering van de Literacy Pilot verliep zonder grote problemen. In twee weken tijd in totaal vier ochtenden aanwezig geweest tijdens de sessies van de kinderen. In de praktijk bleek het met name voor de Standard 1 kinderen moeilijk te zijn om de juiste foto te selecteren om in te loggen. Klasgenootjes moesten nogmaals uitgelegd krijgen waarom slechts 30 kinderen van hun klas in het Learning Centre mochten werken en de rest (nog) niet, maar met de belofte dat zij na de zomervakantie allemaal op de iPads mochten werken, kon dit snel geaccepteerd worden.

   


Op twee woensdagochtenden kwamen de Researchers van University of Nottingham hun onderzoek doen naar het werken van de Special Needs kinderen op de iPads in St. Joseph Primary School. Omdat ik sinds het begin erg betrokken ben geweest bij de sessies (Pilot?) van deze kinderen, lag het in de lijn der verwachtingen dat deze school uitgezocht zou worden om deel uit te maken van het onderzoek.

Enigszins onverwacht (en kort van te voren aangekondigd) was het verzoek van de Noorse donor RNE om mijn scholen te bezoeken. Zij startten woensdag 18 januari hun bezoek op St. Joseph met gesprekken met de leerkrachten en een korte tour door de school (met een klein bezoekje aan de Special Needs kinderen, die na het bezoek van de onderzoekers nog in het Learning Centre op hun iPads aan het werk waren), om vervolgens hun bezoek voort te zetten op Moonekera Primary School, waar de Noorse Ambassador hen vergezelde. Hoewel alles voor deze bezoeken in korte tijd geregeld was door mij en ik mij snel van St. Joseph naar Moonekera moest verplaatsen (en de Researchers moest uitzwaaien), verliep alles probleemloos. Tijdens de tour door de klassen bleek het team van Moonekera enkele kleine activiteiten met de leerlingen te hebben voorbereid (liedjes e.d.). Na de rondgang door de school hielden we een bijeenkomst met de Ambassador en alle leerkrachten samen in het Learning Centre om alle zijn vragen en vragen van de donor te kunnen beantwoorden.



Vrijdag de 27ste januari volgde dan nog een bezoek: deze keer van één van de tweede Schotse inspecteurs, die vorig jaar al in maart waren geweest om trainingen te verzorgen. Dedza werd bezocht als deel van een evaluatie voor die trainingen en één van de belangrijkste uitkomsten was wel dat er een voorstel op tafel kwam dat de PEA's vanaf nu de Learning Centre lessen in hun supervisie bezoeken mee moeten gaan nemen en daardoor de scholen kunnen helpen het jaarlijkse bezoek van de schoolinspecteurs voor te bereiden door alvast te werken aan de 'verbeterpunten'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten