vrijdag 30 oktober 2015

Het regenseizoen begint...

Vandaag werd ik er al vroeg op uitgezonden om 2 scholen in Lilongwe te bezoeken. De eerste school, Phereni, bezocht ik om foto's te maken voor de dagelijkse instructies die de leerkrachten moeten uitvoeren als ze met de kinderen op de iPads gaan werken. Zowel de kinderen als de leerkracht die model moest staan voor de foto's werkten fantastisch mee, dus dat was een welbestede ochtend.

    

Toen ik daar klaar was, was het weer compleet omgeslagen: de lucht was 'dreigend' en het leek er op dat er elk moment onweer los kon barsten.
Hoogste tijd dus om de tweede school op te zoeken, Muzu. Ze hadden een probleem met de stroomvoorziening via hun zonnepaneel. Helaas kon ik het probleem niet voor ze oplossen, maar ik heb wat foto's gemaakt om een expert er naar te kunnen laten kijken. Mogelijk moet ik maandag terug als er een oplossing is gevonden, zodat ik het alsnog kan fixen. Toen ik klaar was op deze school was het inmiddels begonnen te regenen.
's Middags in alle rust verder gewerkt aan de instructiebladen, waar ik 's ochtends de foto voor had gemaakt. Inmiddels zijn deze klaar en verstuurd naar de andere leden van het team voor commentaar, zodat ze volgende week vastgesteld kunnen worden. Deze bladen gaan overigens in heel Malawi door alle projectscholen gebruikt worden, dus dat mag wel een mijlpaal genoemd worden.
Vanmiddag is er aardig wat water uit de hemel omlaag gestort: ik hoop nog op tijd voor de boeren, want in veel delen van Malawi dreigt er hongersnood door de aanhoudende droogte en mislukte oogsten. In de kranten kom je inmiddels verhalen tegen van gezinnen die nog maar 1x per dag kunnen eten: sommigen hebben alleen mango's te eten, die dan gepureerd en gekookt worden als vervanger voor een maaltijd. Laten we hopen dat de regen er voor zorgt dat zij ook weer snel andere dingen kunnen eten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten