dinsdag 13 oktober 2015

Dedza Mountain

Afgelopen zondag voor het eerst Dedza Mountain beklommen. Dedza zelf ligt op 1600 meter hoogte en Dedza Mountain torent daar nog zo'n 500 meter bovenuit. Op de top, op een hoogte van 2100 meter dus, staan antennes voor communicatiedoeleinden. Het bleek dat daar een handjevol mannen continu aan het werk waren: ik werd zeer hartelijk ontvangen en naar het uitzichtpunt begeleid. Onderweg was ik trouwens alleen enkele houthakkers tegengekomen, die met zware boomstammen op hun nek ofwel naar boven, ofwel naar beneden gingen.



Omdat er antennes bovenop de berg staan is er dus ook een weg waarop je naar boven zou kunnen rijden: het zou zo'n tweeënhalf uur duren om die weg te voet af te leggen en dat zou automatisch betekenen dat ik op het heetste punt van de dag bovenop de berg zou staan. Daar heb ik dus maar niet voor gekozen. Een gevolg was wel dat ik via smalle, steile paadjes naar boven moest klimmen. Met hulp van een gevonden wandelstok en regelmatige rustpunten was dit prima te doen.



Enigszins beangstigend was wel de enorme bosbrand die aan de andere kant van de berg woedde. Aangezien ik er hoog boven stond kon ik goed zien hoe de brand zich uitbreidde en op sommige plaatsen steeds weer fel oplaaide. Er was weinig kans dat de brand tot op boven de berg zou komen, aangezien er genoeg kale, rotsachtige plekken tussen zaten.



Op de terugweg was het 'oppassen geblazen', omdat het natuurlijk moeilijk inschatten is hoe het verloop van een pad is en ik wilde natuurlijk niet middenin de bosbrand uitkomen. Gelukkig vond ik al snel een smal bergpaadje dat om de berg heen leek te slingeren. Na een minuut of twintig was ik inderdaad weer aan de voorkant van de berg, waar mij nog een steile afdaling stond te wachten. Groot voordeel was dat ik nog verschillende prachtige uitzichten kreeg op Dedza en nu ook eens de wegen van boven kon zien die ik dagelijks moet lopen. De foto hieronder laat zelfs mijn huis zien, maar dan moet je wel weten waar je moet zoeken...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten