zondag 18 september 2016

Power en meer....

Na ruim twee weken geen elektriciteit te hebben gehad in mijn huis, is het probleem gisteren (17-09) eindelijk verholpen. Het bleek dat het elektriciteitsbedrijf bij de aansluiting van één van mijn buren een cruciale fout heeft gemaakt. Hierdoor werden de meters verwisseld en bleek ik dus de stroom van mijn buren te betalen, terwijl mijn stroom liep via hun meter. Mijn buren hebben hier flink van geprofiteerd, want dagelijks werd mijn voorraad units (vooraf betaald!) met zo'n 10 units verminderd, terwijl ik zelf dus helemaal niets verbruikte, want er kwam geen stroom het huis binnen. Tja, en wie zal dat betalen....?

Tijdens die twee vrijwel 'powerloze' weken kwam de stroom soms in heftige fluctuaties mijn huis binnen met als gevolg dat o.a. mijn geiser en mijn dag/nacht schakelaar voor de buitenverlichting kapot gingen. Heb inmiddels nieuwe gekocht, maar ook dat was weer een flinke schadepost! Tot overmaat van ramp is er vorige week in de nacht van vrijdag op zaterdag een (mislukte) poging gedaan om via mijn voordeur in te breken, waarna mijn slot onbruikbaar was en dus vervangen moest worden.

Momenteel is de elektricien voor de zoveelste keer terug in mijn huis om mijn geiser te repareren; gisteren deed hij al een poging om het element in de geiser te plaatsen, maar hij kon dit niet afmaken omdat hij geen siliconenkit meegenomen had... Bovendien presteerde hij het om door mijn plafond te zakken..., zodat ik er weer een nieuw probleem bij heb.

Wat werk betreft zit ik in een hele drukke maand: op 13 scholen in Dedza en Ntcheu moeten de nieuwe kinderen geregistreerd worden en ik probeer mijn tijd dus evenredig te verdelen om hen te ondersteunen. Vooral op de nieuwe scholen is dat een hele klus. Positief is dat een aantal scholen (alle scholen in Ntcheu!) zelf aan de slag gegaan zijn en niet op mijn komst hebben gewacht. Tijdens deze maand verzorg ik ook 8 trainingen van complete schoolteams. Doordat de registraties 's ochtends zijn en de trainingen 's middags, maak ik zeer lange dagen. Het niet hebben van elektriciteit zorgde er daarbij ook nog voor dat ik 's avonds op pad moest om elders mijn laptop, mobiel en iPads weer opgeladen te krijgen, aangezien ik die de dag erna weer nodig had.

Vanaf volgende week zullen veel 'nieuwe scholen' de iPads krijgen, zodat ze ook daadwerkelijk met hun geregistreerde leerlingen kunnen gaan werken in de Learning Centres: dat vraagt weer een nieuwe ronde van scholen bezoeken en ondersteuning, want ondanks de trainingen is het werken met iPads voor de meeste leraren toch wel even wennen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten