vrijdag 20 mei 2016

Intensieve week en dag!

In deze 'korte week' (maandag was een Nationale feestdag) op dinsdag in Ntcheu begonnen met het trainen van de leerkrachten om het gebruik van de Learning Centres te structureren, variërend van leerlingen handen laten wassen en schoenen uit laten trekken voordat ze binnenkomen tot het maken van een Timetable waarop staat welke groep wanneer in het Learning Centre mag komen. In drie ochtenden bleken de drie scholen in Ntcheu zich de structuur goed eigen te kunnen maken en alledrie hebben ze beloofd een goede Timetable te maken, gebruikmakend van mijn voorbeelden.
Gistermiddag, voordat ik terugreed naar Dedza, kreeg ik het bericht dat mijn vergadering vandaag in Lilongwe niet doorging. Snel dus nog even contact gezocht met twee Head teachers in Bembeke (Dedza) en afspraken gemaakt voor extra bezoekjes. In één van de scholen proberen we de vrijdag te gebruiken als standaarddag waarop de groep met 'Learning Disabilities' gebruik kan maken van het Learning Centre. We zouden eigenlijk volgende week starten, maar omdat ik onverwachts toch in Dedza zou zijn, dus maar vandaag gestart.



De groep bestond uit 12 leerlingen met handicaps, variërend van hoorproblemen tot allerlei lichamelijke of verstandelijke handicaps. Allen genoten van het werken op de iPads en het was fantastisch om de enthousiaste reacties te zien wanneer ze bijvoorbeeld vogels of bananen op hun scherm zagen of een antwoord goed hadden. Enkelen vonden het moeilijk om de druk in hun handen te verminderen, waardoor ze veel te hard op de schermen van de iPads drukten en waardoor ze de voorwerpen niet konden verplaatsen. Toch kregen de meesten het uiteindelijk wel voor elkaar. Eén van hen bleef er moeite mee houden, maar snapte wel dat hij minder druk moest uitoefenen. Als het hem niet lukte, greep hij mijn hand en bestuurde hij met mijn vinger de voorwerpen op zijn scherm.

Na deze ervaring doorgegaan naar Kantchito, waar ik een afspraak had met de Head teacher en de leerkrachten om aan de Timetable te gaan werken. Het lukte in korte tijd om deze helemaal klaar te maken: ik heb beloofd hem uit te printen voor hen en breng hem zondag langs, wanneer ik naar Liwonde/Machinga ga.
Helaas was er ook zeer verdrietig nieuws op deze school: gisteren was een Standard 2 leerling overleden aan malaria. Ouders hadden hem eerst pijnstillers gegeven voor zijn klachten, waarna hij weer lekker was gaan spelen, maar na enkele uren stortte hij in en kwamen ze te laat aan in het ziekenhuis om hem te redden. Daar werd overigens vastgesteld dat zijn broer en ook zijn moeder malaria hadden opgelopen: voor hen kwam de hulp op tijd (liggen beiden nog in het ziekenhuis).

De derde stop vandaag was Moonekera, een school waar ik al eerder samen met de leerkrachten een Timetable heb opgesteld en die zich daar erg goed aan houd. De kinderen weten inmiddels precies wat ze moeten doen in het Learning Centre en kunnen onmiddellijk aan de slag zodra ze hun iPad hebben: heerlijk om te zien!
Rest van de dag nog wat administratie gedaan en gemaild, gebeld en geSMSt over mijn aanstaande bezoek aan Liwonde/Machinga, een bezoekje om Jeff te ondersteunen, de nieuwe Volunteer voor die regio. De bedoeling is samen de eerste school daar te trainen, zodat hij daarna zelf, met hulp van de PEA's de rest kan doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten