maandag 8 februari 2016

Speciaal onderwijs

Net als in Nederland bestaan er in Malawi scholen voor speciaal onderwijs, alleen worden hier 'alle leerlingen met problemen' samengebracht in die ene school, dus zowel kinderen die moeilijk kunnen leren (laag IQ), dove kinderen, blinde kinderen, gehandicapte kinderen, etc.
De leerkrachten van één van de scholen die ik begeleid in Dedza hadden met elkaar gediscussieerd of het zinvol was de kinderen van die school mee te laten doen aan het iPad-project en de meningen waren verdeeld. Nu is het zo dat VSO deze kinderen volgend jaar wil laten deelnemen, waarbij er speciale aanpassingen voor hen gemaakt kunnen worden, maar eigenlijk weet niemand wat die aanpassingen moeten zijn, aangezien het nog nooit geprobeerd is (kunnen dove kinderen werken met de iPad als ze de instructie niet kunnen horen?). Er zijn dus honderden vragen te beantwoorden en daar zullen die kinderen en hun leerkrachten ons dus mee moeten helpen.



Vandaar dat ik erg blij ben dat ik vanmorgen samen met een leerkracht de leerlingen van een klas uit het speciaal onderwijs heb mogen registreren: we hebben besloten dat ze mee gaan doen en dat we gaan kijken tegen welke problemen ze aan lopen, zodat we een deel van de vragen beantwoord krijgen en oplossingen kunnen gaan zoeken voor 'speciale leerlingen'. Na de registratie hebben we meteen vier van hen met de iPad laten werken en ze hadden al erg snel door wat ze moesten doen: ze waren geconcentreerd bezig en vonden het leuk om te doen. Wel bleek dat ze wat extra hulp nodig hadden met 'laten zien wat de instructie is', maar aangezien de klassen voor deze leerkrachten kleiner zijn (misschien niet in de steden), hoeft dat geen probleem op te leveren.



De klasgenootjes wachten geduldig, maar zullen pas de volgende keer aan de beurt komen om op de iPads te mogen werken.

De rest van de dag samen met de PEA de training verzorgd van 14 leerkrachten van 2 andere scholen: geen problemen ondervonden vandaag met de server; alles werkte zoals het zou moeten werken en we konden de training binnen de tijd af ronden, zodat iedereen voor het donker weer thuis kon zijn. Vandaag heb ik nog de leiding genomen in het verzorgen van de training, a.s. woensdag is het de beurt aan de PEA en mag ik assisteren (zodat hij het over twee jaar ook kan doen als ik hier niet meer rondloop).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten