dinsdag 3 oktober 2017

10.000 kinderen

Stukje bij beetje begint mij duidelijk te worden wat mijn taken zijn binnen het WDD-project in Ethiopië. Probleem in de eerste weken van mijn verblijf in Gilgel Beles was vooral dat de scholen en het college nog niet waren begonnen met lesgeven. De ontmoetingen die ik tot dusver heb gehad waren dus vooral met schooldirecteuren, supervisoren en leerkrachten.

Jan en Ann zijn hier al een poosje bezig en hebben diverse trainingen verzorgd in de kleuterklassen en de eerste vier klassen van de basisscholen gericht op het 'werken in hoeken', 'child-centered methodology' en 'active learning'. Ook wordt er momenteel een bibliotheek opgeknapt bij één van de scholen en dragen wij daarvoor het nodige materiaal aan; tegelijkertijd bespreken we met de leerkrachten hoe de bibliotheek het best gebruikt kan worden, want behalve boeken zullen er ook spellen en een 'art corner' deel uit gaan maken van de nieuwe bibliotheek.

Alle 10 scholen in dit project hebben zo'n 10.000 leerlingen en, hoewel alle leerlingen belangrijk zijn, richten we ons met name ook op de kinderen van minderheidsgroeperingen, zoals de Gumuz. Probleem daarbij is dat veel Gumuz er de voorkeur aan geven (deels uit noodzaak!) op traditionele wijze in hun dorpen te leven en school daardoor minder belangrijk vinden. We treffen daardoor ook veel minder Gumuz-meisjes in de scholen aan dan jongens: ik zal hier later in mijn blog nog wel meer over schrijven om te verduidelijken wat de Gumuz voor redenen hiervoor hebben - helaas is inmiddels wel duidelijk dat 'onze invloed' hierin beperkt zal kunnen zijn, maar desalniettemin gaan we ons er voor inzetten.

      

Links en rechts 2 Gumuz-jongens (op de school die we bezochten)
en in het midden een Gumuz-meisje (niet schoolgaand, maar wilde wel op de foto!)


De komende dagen/weken gaat ook duidelijk worden wat ik hier voor de 'special needs' kinderen kan gaan doen; de huidige cijfers van de scholen laten er 'slechts 80' zien, die geregistreerd staan als leerling, maar er zijn er veel die niet naar school gaan. In Gilgel Beles zelf heb ik inmiddels wat eerste contacten gelegd met een 'doof jongetje' dat hier op straat leeft en dus niet naar school kan.

Eén van taken zal verder het 'Higher Diplom' programma op het college worden, een soort 'Master-opleiding' verzorgen voor geselecteerde leerkrachten aan het college. Het niveau daarvoor is hoog en het is de bedoeling dat ik hier met twee "lokale collega's" aan ga werken, zodat zij in de hierop volgende jaren zelf kunnen verzorgen: ze mogen dus 'de kunst van mij af gaan kijken', hoe ik een stuk of 20 leerkracht-educators op ga leiden en aan hun 'Higher Diplom' probeer te helpen. De verwachtingen van het college zijn hoog en ik hoop maar dat hieraan kan voldoen: vorig jaar is door één van mijn VSO-voorgangers een start gemaakt met dit programma, maar zij is voortijdig gestopt omdat het 'te zwaar was' naast alle andere verplichtingen binnen het WDD-project.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten